‘Zie link in bio’ 
‘Download hier’ 
‘Swipe voor meer foto’s’ 

Dit zijn voorbeelden van acties die je aan het einde van je bericht op social media mee kan geven aan je volgers. We noemen dit de “call to action”. Een call to action heeft niet alleen als doel om je volger te voorzien van meer informatie en de interesse langer vast te houden. Een goede call tot action kan ook heel goed uitpakken voor het algoritme op social media.

Zo werkt het algoritme

Alle acties van volgers op jouw berichten worden gewaardeerd door de social media platformen. Dit wordt vervolgens weer beloond door jouw berichten vaker of meer te laten zien. Hoe groter de interactie op jouw bericht is, hoe groter jouw bereik is. Dat is natuurlijk precies wat je wil!

10 call to actions voor de makelaardij

Welke call to actions hebben een positief effect op het bereik van jouw platform? We geven je 10 ideeën die je gemakkelijk kunt toepassen:

1. stel een vraag

Stel een vraag aan je volgers. Hiermee lok je heel eenvoudig een reactie uit en zullen volgers onder je bericht reageren.

2. vraag om te delen

Vraag je volgers om je bericht te delen. Bericht over een nieuw huis in de verkoop of een vacature worden vaak graag gedeeld.

3. Activeer “meer weergeven”

Schrijf een prikkelende inleiding met voldoende woorden, waardoor volgers op “meer weergeven” klikken om je tekst verder te lezen.

4. Plaats een link

Verwijs altijd naar je website voor meer informatie over je diensten of je nieuwsbericht. Plaats een link in je bericht. Op Instagram kun je verwijzen naar de “link in bio”.

5. Foto’s swipen

Plaats meerdere foto’s in je bericht, waardoor volgers in de verleiding komen om door de foto’s te bladeren. Attendeer je volgers erop om door de foto’s te bladeren (of te swipen).

6. Maak nieuwsgierig

Geef niet alle informatie prijs, zodat een klik naar jouw website ook extra informatie oplevert. Verwijs je volgers via een link (in bio).

7. “Sla op voor later”

Adviseer je volgers om je bericht op te slaan, zodat ze het bericht later gemakkelijk terug kunnen vinden.

8. Laat anderen taggen 

Vraag je volgers wie jouw bericht zeker moet zien, zodat er andere gebruikers in jouw bericht getagd worden.

9. Geef iets weg

Verzin een (gratis) weggever en laat jouw volgers de weggever via een link (in bio) downloaden in ruil voor hun e-mailadres. Denk aan een brochure met verkooptips.

10. Inschrijven nieuwsbrief

Roep je volgers op om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief of een update van het huizenaanbod. Plaats een link (in bio) naar de mogelijkheid om in te schrijven.

Eindig jouw bericht dus altijd met een call to action en maak gebruik van de slimme tools van het social media platform. Houd de lezer nieuwsgierig. De social media platformen hebben maar één belang en dat is zoveel mogelijk gebruikers zo lang mogelijk gebruik te laten maken van hun platform. Berichten die goed scoren, worden dus vaker getoond.

Wil je weten wat je vooral niet moet doen? Lees verder onder de foto!

3 dont’s voor de makelaar

De kunst is om een call to action goed in te zetten. Je ziet vaak winacties of spelletjes om reacties uit te lokken en meer volgers te krijgen. Voordat je een bericht schrijft, vraag jezelf dan altijd af wie je doelgroep is en hoe deze groep benaderd wil worden:

❌  Vraag niet om likes. Het is flauw en je verveelt je volgers ermee.

❌  Speel geen spelletjes om reacties uit te lokken. Het komt niet professioneel over en het draagt niet bij aan jouw expertstatus.

❌  Organiseer geen winacties om meer volgers te krijgen. Het zijn meestal toch niet jouw klanten.

Bespaar tijd

Social media kost veel tijd. Als je het goed wil doen, is het niet iets wat je even tussendoor doet. Je moet teksten schrijven en foto’s maken. En waar haal je de kennis en inspiratie vandaan?

Het team van Let’s Go Social Media houdt zich dagelijks bezig met social media. Met het contentabonnement voor de woningmakelaar zorgen wij ervoor dat je maandelijks voorzien bent van creatieve content inclusief call to actions.

Deel deze tips met je collega!

Pin It on Pinterest