De beste hashtags voor jouw makelaarskantoor

Hashtags zijn onmisbaar voor de social media marketing van jouw makelaarskantoor. Door een hashtag aan een social media bericht toe te voegen, maakt je bericht meer kans om in de tijdlijn van een (potentiële) klant terecht te komen. Zet hashtags daarom strategisch in. Hoe? Daar gaan wij in dit blog verder op in. Aan het eind van dit blog weet jij hoe je de beste hashtags voor de makelaardij kunt vinden.

Wat is een hashtag?

Een hashtag is een # (hekje) met een woord erachter. De tag wordt gebruikt om gemakkelijk berichten over een onderwerp te vinden en wordt inmiddels door bijna alle social media toegepast.

Waar is de hashtag voor?

Twitter is het eerste social media platform dat gebruikt maakte van hashtags. Toen zij ontdekten dat hashtags gebruikt konden worden om berichten op een eenvoudige manier terug te vinden, hebben zij dit doorgevoerd op hun platform.

Inmiddels maken ook andere social media platformen gebruik van hashtags. Op platformen zoals LinkedIn en Instagram worden hashtags strategisch bij berichten ingezet om gevonden te worden. Op Facebook is de zoekfunctie van de hashtag actief, maar wordt er nog maar weinig gebruik van gemaakt.

Hashtags op Instagram

Jouw bericht op Instagram kan door andere gebruikers gevonden worden door middel van hashtags. Het is dus onwijs zonde als je geen gebruik maakt van hashtags. Bij Instagram mag je maximaal 30 hashtags gebruiken. Gebruik ze allemaal!

Een lang bericht vol met hashtags tussen de regels door leest onrustig en daarom worden de hashtags op Instagram in een verzameling onderaan de tekst geplaatst. Sommige gebruikers kiezen ervoor om de hashtags in een eerste reactie onder het bericht te plaatsen. Het idee is dat de hashtags het onderwerp van het bericht niet afleiden. Als je hashtags in een eerste reactie onderaan het bericht post, dan moet je het wel meteen goed doen, want de hashtags zijn niet meer aan te passen. Verwijderen kan wel.

Hashtags zoeken op instagram

Klik op het vergrootglas en voer een woord in. Bij het tabblad “Tags” doet Instagram suggesties voor hashtags. Klik op een hashtag en klik vervolgens op “volgen” als je de hashtag wil blijven volgen. Instagram laat dan populaire berichten met die hashtag in jouw tijdlijn zien.

Hashtags op Facebook

Op Facebook wordt er nog maar weinig gebruik gemaakt van hashtags, maar is de zoekfunctie wel ingeschakeld. Sommige mensen vinden hashtags op Facebook irritant. Het ziet er vaak uit alsof het bericht rechtstreeks van Instagram doorgeplaatst is. Onpersoonlijk dus. Kies daarom jouw belangrijkste hashtags uit en plaats er maximaal 3-5 stuks of plaats geen hashtags.

Hashtags zoeken op facebook

Klik op het vergrootglas (links- of rechtsboven) en voer de hashtag in (# + woord). Klik op zoeken en je vindt alle berichten met die hashtag.

Hashtags op Twitter

Ken je “trending topic” nog? Zo werden populaire berichten met dezelfde hashtag op Twitter genoemd. Hoewel Twitter minder populair lijkt te worden, wordt het medium nog altijd volop ingezet om discussies op gang te brengen. Op Twitter kun je via hashtags belangrijke issue’s over de hele wereld volgen.

Een Twitter bericht mag maar 280 tekens hebben en is er weinig ruimte voor tekst. Hashtags worden daarom midden in de zinnen geplaatst.

Hashtags zoeken op twitter

Met het vergrootglas kun je hashtags zoeken (# + woord). Twitter laat dan de populairste berichten met de door jou gekozen hashtag zien. Via het tabblad “Meest recent” kun je de meest recente berichten met de hashtag zien.

Hashtags op LinkedIn

Ook LinkedIn maakt gebruik van hashtags. Je kunt hashtags bij je bericht plaatsen en je kunt hashtags volgen. Heb je een “bedrijf” op LinkedIn, dan kun je ook 3 hashtag koppelen aan je bedrijf. Kies, net zoals bij Facebook, de 3-5 belangrijkste hashtags uit om bij jouw bericht te plaatsen.

Hashtags zoeken op linkedin

Klik op het vergrootglas (links- of rechtsboven) en voer de hashtag in (# + woord). Klik op zoeken en je vindt alle berichten met die hashtag. Bij LinkedIn kun je een hashtag ook volgen, net zoals bij Instagram.

Hoe vind je de beste hashtags voor de makelaardij?

Het is slim om je hashtags goed uit te kiezen. Hashtags zijn kansen om gevonden te worden, dus het is verstandig om goede hashtags te gebruiken. Als je even een klein beetje huiswerk doet, dan heb je daar later veel plezier van. Doe een hashtag onderzoek! Wij laten je hieronder zien, hoe jij de beste hashtags voor jouw makelaarskantoor vindt.

Hashtags voor de makelaardij

1. Eigen hashtags

Heeft jouw kantoor een pay-off, tagline of slogan? Hier maak je natuurlijk een hashtag van! Een hashtag van jouw kantoornaam mag ook niet ontbreken. Daag andere gebruikers uit om ook gebruik te maken van jouw hashtag. Zet jouw belangrijkste hashtag in de bio van jouw Instagram profiel. #letsgo

2. Hashtags die bij het onderwerp horen

Berichten binnen de makelaardij kunnen over uiteenlopende onderwerpen gaan. Plaats per bericht de hashtags die horen bij het onderwerp. #huistekoop #huisverkocht #huisverkopen #huiskopen

3. Hashtags die bij de doelgroep aansluiten

Zoek hashtags die bij jouw doelgroep aansluiten. Welke hashtags gebruiken zij zelf? Dit kun je gemakkelijk onderzoeken door hun berichten op te zoeken en te kijken welke hashtags zij zelf gebruiken. #eerstehuiskopen #eerstehuisje

4. Grote en kleine hashtags

Maak gebruik van grote en kleine hashtags. Via grote hashtags (hashtags met veel volgers) zul je niet snel gevonden worden, maar laat de kans niet onbenut. Via kleinere hashtags wordt je wel snel gevonden, maar zoek dan vooral naar de lokale hashtags.

5. Lokale hashtags

Welke hashtags worden in jouw omgeving gebruikt? De hashtag van jouw vestigingsplaats mag niet ontbreken, maar denk aan het hele gebied waarin je actief bent. Zoek ook naar de slogan van jouw gemeente. Daar is vast een hashtag van of je maakt deze zelf.

6. Hashtag suggesties door Instagram

Laat Instagram zelf wat suggesties voor hashtags doen. Voer via de zoekfunctie van Instagram een woord in, bijvoorbeeld “huis” en kijk bij het tabblad “Tags” welke suggesties Instagram geeft. #huiszoeken #huisjekijken #huisindeverkoop #huisverkoop #verkoopjehuis

7. Hashtags van collega’s

Welke hashtags gebruiken jouw collega’s? Daar staat waarschijnlijk ook een interessante hashtag voor jou tussen. #makelaar #makelaardij #makelaarskantoor #makelaar[plaats]

8. Seizoensgebonden hashtags

Elk seizoen heeft eigen hashtags. Denk ook aan feestdagen of momenten en situaties die bij het seizoen horen. #herfst #herfst2021 #herfstvakantie #storm #woei #herfstin[plaats]

TIP: zet alle hashtags in een digitaal document, zodat je deze gemakkelijk kunt kopiëren en in jouw posts kunt plakken.

Wil je weten wat je vooral niet moet doen? Lees verder onder de foto!

 

Contentabonnement voor de makelaar

Gebruik hashtags niet verkeerd

❌ Gebruik niet zomaar wat hashtags, maar doe je huiswerk en kies de beste hashtags voor jouw makelaarskantoor.

❌ Gebruik geen irrelevante hashtags. Pas bijvoorbeeld op met Engelstalige hashtags, want hoe groot is de kans dat je daarop gevonden wordt?

❌ Gebruik niet elke keer dezelfde hashtags in dezelfde samenstelling. Het is natuurlijk handig om hashtags uit een document te “kopiëren” en in je post te “plakken”, maar probeer wel te variëren.

Bespaar tijd met het contentabonnement

Social media kost veel tijd. Als je het goed wil doen, is het niet iets wat je even tussendoor doet. Je moet teksten schrijven en foto’s maken. En waar haal je de kennis en inspiratie vandaan?

Het team van Let’s Go Social Media houdt zich dagelijks bezig met social media. Met het contentabonnement voor de woningmakelaar zorgen wij ervoor dat je maandelijks voorzien bent van creatieve content inclusief hashtags.

Deel deze tips met je collega!

Pin It on Pinterest