Posten op social media voelt soms als eenrichtingsverkeer: jij post, jouw volgers zien het en doen vervolgens niks. Soms krijg je het gevoel dat je het voor niks doet. Herken je dit? Geen zorgen! Het heeft er mee te maken dat volgers niet zo snel op de like button klikken, laat staan dat ze een reactie achterlaten. Alsnog is social media super waardevol om in te zetten. In dit blog geven wij tips om de verbinding met jouw volgers aan te gaan.

Allereerst: ga eens na wat voor pagina’s en bedrijven jij volgt? Met welke reden volg jij deze bedrijven? Waarschijnlijk omdat je een bepaald gevoel hebt bij een bedrijf. Het ene bedrijf volg je omdat je de producten gaaf vindt en op de hoogte wilt blijven, het andere bedrijf volg je omdat het een bepaalde emotie bij je oproept. Misschien reageer je er op, of tag je je vrienden in de post om het ook bij hun onder de aandacht te brengen.

Hoe kun jij hier als makelaar op inspelen? Wij delen vier tips om verbinding met je volgers aan te gaan.

1. Lachen is gezond!

Iedereen wordt vrolijk als hij lacht. Snap je hem? Het is een emotie! Speel hier op in. Je kan best eens het randje opzoeken. Het is wel belangrijk dat mensen je grap begrijpen, maak het niet te ingewikkeld. Je kunt humor ook inzetten door op een gebeurtenis in te spelen. We maken allemaal wel eens een blunder tijdens het werk, deel deze met je volgers. Bloopers doen het goed op social media.

2. Persoonlijkheid is key!

Volg jij zelf liever een persoon of een product/dienst? Liever een persoon, toch? Mensen willen zich ergens mee kunnen identificeren. Als makelaar verkoop je natuurlijk een dienst, maar achter elk product of dienst staat ook een persoon, of meerdere personen. Wie zijn jullie? Om verbinding aan te gaan met jouw volgers, is het belangrijk om jezelf te laten zien. Hoe dan? Stel jezelf en jouw team voor. Ook doen bepaalde inhaakdagen het goed: deel wat jullie favoriete vlaai is op Nationale Dag van de Vlaai en laat je volgers weten hoe jullie het liefst je koffie drinken op Nationale koffiedag.

3. Social media = sociaal media

Kom op, het is niet voor niks social media. Wees sociaal! Sociaal zijn, is de interactie aangaan. Hoe doe je dat? Stel vragen, beantwoord de vraag eerst zelf en vraag hem dan aan jouw volgers. Over de inhaakdagen uit tip 2 kun je de vraag terugstellen: “Wat is jouw favoriete vlaai?” of “Hoe drink jij je koffie?”. Ook kun je vakinhoudelijke vragen stellen. Vraag je volgers ook eens wat voor een vragen zij nog hebben? Dat zorgt weer voor inspiratie, win-win!

4. Reageer op reacties

Yes! Een volger heeft gereageerd. En nu dan? Reageer terug! Of ze nu een vraag stellen, of gewoon een reactie plaatsen. Geef altijd een reactie terug. Oké, je hoeft echt niet het laatste woord te hebben door te blijven reageren. Maar geef je volger wat aandacht terug, wel zo aardig toch?

Je krijgt geen verbinding met jouw volgers door enkel te posten, door te zenden. Het vergt wat energie, maar daar krijg je ook weer wat voor terug. Bovendien is social media gewoon erg leuk om mee te werken!

Op de berichten in ons contentabonnement passen wij de eerste 3 tips al toe, de laatste tip moet je toch echt zelf doen.

Contentabonnement voor de makelaar

Deel deze tips met je collega!

Pin It on Pinterest